
Algemene voorwaarden
​
Artikel 1 Algemeen
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen
aannemersbedrijf WVH bouw hierna te noemen: “Aannemer”, en de Opdrachtgever waarop
Aannemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet
door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Aannemer,
voor de uitvoering waarvan door Aannemer derden dienen te worden betrokken.
3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij Aannemer uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard deze of
onderdelen daarvan te aanvaarden.
4. Een overeenkomst komt tot stand indien en voor zover de Opdrachtgever de door Aannemer
verstrekte offerte heeft aanvaard.
5. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of
gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene
voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Aannemer en de Opdrachtgever zullen als dan in
overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigende
bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doen en de strekking van de
oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.
6. Indien tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is,
dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
7. Indien Aannemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat
de bepalingen van de algemene voorwaarden daarvan niet van toepassing zijn, of dat Aannemer in
enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen
van deze algemene voorwaarden te verlangen.
Artikel 2 Offertes
1. Alle offertes zijn verblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Offertes van Aannemer
vervallen bij herroeping door Aannemer.
2. De in de offerte vermelde bedragen zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders is vermeld.
3. De vermelde werkzaamheden vernoemd in de offertes, worden uitgevoerd naar de opgegeven
maten, tekeningen en bepalingen die zijn verstrekt door Opdrachtgever.
4. Indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel daarvan een
kennelijke vergissing of verschrijving bevat, kan Aannemer niet aan zijn offerte worden gehouden.
5. Indien de aanvaarding van de offerte afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan is
Aannemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan overeenkomstig de offerte tot stand
met uitzondering van de afwijkingen van het aanbod.
6. Tenzij anders is vermeld is de geldigheidsduur van de offertes 3 maanden.
Artikel 3 Overeenkomst
1. De overeenkomst kan aangegaan worden voor werkzaamheden in aangenomen werk of regiewerk
(uren x tarief).
2. Aannemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3. Aannemer heeft het recht de overeenkomst in fases uit te voeren en het uitgevoerde gedeelte
afzonderlijk te factureren. Bij sprake van aangenomen werk vindt betaling in termijnen plaats en
wordt er eventueel een termijnschema opgesteld.
4. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de
overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan dienen de partijen tijdig en in onderling overleg tot
aanpassing van de overeenkomst over te gaan. Dit kan schriftelijk of mondeling. Hierdoor kan het
overeengekomen bedrag volgens de overeenkomst worden verhoogd of verlaagd. Door de wijziging
van de overeenkomst kan de oorspronkelijke opgegeven termijn van uitvoering (indien
overeengekomen) worden gewijzigd. De Opdrachtgever gaat akkoord met de mogelijkheid van
wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs- en termijnafspraak van
uitvoering.
5. Opdrachten van de Opdrachtgever die leiden tot meerwerk vinden in onderling overleg plaats. Dit
kan schriftelijk of mondeling.
6. Indien de overeenkomst is gewijzigd dient Aannemer daaraan uitvoering te geven, nadat de
Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden.
Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert evenmin een
wanprestatie op van Aannemer en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te
zeggen.
7. Indien en voor zover Aannemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst geconfronteerd wordt
met voor Aannemer onvoorzienbare kostenverhogende factoren, is Aannemer na waarschuwing dan
wel in onderling overleg met Opdrachtgever gerechtigd de kostenverhogende factoren door de
berekenen aan Opdrachtgever.
8. Indien na totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de
uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de
daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
9. Afspraken of overeenkomsten met personeel of onder aannemers van Aannemer, binden de
Aannemer niet, tenzij deze door Aannemer zijn bevestigd.
10. Indien Aannemer bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan is
Aannemer onder navolgende omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook
wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven: - indien prijsstijging het gevolg
is van wijziging in de overeenkomst; - indien prijsstijging voortvloeit uit een aanpassing in de wet.
Artikel 4 Uitvoering overeenkomst
1. De overeengekomen opleveringstermijn, indien overeengekomen, is uitgedrukt in werkbare
dagen. Onder werkbare dagen wordt verstaan een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen of
ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve
arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- en feestdagen, vakantiedagen of andere niet individuele
dagen. Werkdagen of halve werkdagen worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer niet onder
verantwoordelijkheid van de aannemer komende omstandigheden gedurende een periode van de
werkdag niet gewerkt kan worden.
2. Indien oplevering zou moeten geschieden op een dag die niet als werkdag betreft zoals in lid 1
beschreven, dan geldt de eerstvolgende werkdag als dag van oplevering.
3. Bij overschrijding van de afgesproken opleveringstermijn, dient Opdrachtgever Aannemer
schriftelijk in gebreke te stellen. Aannemer dient daarbij binnen een redelijke termijn de
mogelijkheid aangeboden te worden door de Opdrachtgever om alsnog uitvoering te geven aan de
overeenkomst.
4. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de
Opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Aannemer voortvloeiende schade en
kosten door Opdrachtgever te worden vergoed.
Artikel 5 Verplichtingen Aannemer
1. Aannemer is verplicht zich het opgedragen werk naar de bepalingen van de (gewijzigde)
overeenkomst uit te voeren.
2. Aannemer aanvaardt de overeenkomst onder het voorbehoud dat de met betrekking tot de
opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen tijdig (dat wil zeggen voordat door de
Aannemer aan de opdracht dient te worden begonnen) zijn verleend aan Opdrachtgever.
3. Aannemer verplicht zicht de Opdrachtgever te wijzen op aantoonbare onvolkomenheden in door
of namens de Opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of namens de
Opdrachtgever gegeven orders of aanwijzingen, alsmede op aantoonbare gebreken in door de
Opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen of hulpmiddelen, voor zover
Aannemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
Artikel 6 Verplichtingen Opdrachtgever
1. De Opdrachtgever dient, tenzij anders is overeengekomen, ervoor zorg te dragen dat Aannemer
tijdig, voor aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden, de beschikking heeft over: - alle met
de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen; - de locatie, waar de
werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, ontruimd is; - voldoende gelegenheid is voor aanvoer,
opslag en/ of afvoer van bouwmaterialen en werktuigen; - voldoende aansluitmogelijkheden voor
onder andere elektrische werktuigen, aftappunten voor gas en water; - alle gegevens aangaande het
bevinden van kabels, leidingen en buizen in, op, aan of onder de bouwlocatie of bouwperceel.
2. De Opdrachtgever is verplicht, zonder aanspraak op vergoeding, water, gas, elektra en
opslagruimte voor materialen en werktuigen ter beschikking te stellen, indien deze op bij de
bouwlocatie aanwezig zijn.
3. Indien Opdrachtgever de levering van bepaalde bouwmaterialen en/ of de uitvoering van bepaalde
werkzaamheden aan zich heeft voorbehouden, is Opdrachtgever verantwoordelijk en aansprakelijk
voor het niet tijdige aanvoer en/ of uitvoering hiervan.
4. Indien bij aanvang of bij de voortgang van de overeengekomen opdracht vertraging optreedt door
verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit
voortvloeiende schade en dient de Opdrachtgever uitstel te verlenen voor de oplevering van de
overeengekomen werkzaamheden voor een periode die ten minste gelijk is aan de duur van de
ontstane vertraging.
Artikel 7 Oplevering
1. De Aannemer nodigt Opdrachtgever uit tot opnemen van het werk. De opneming vindt plaats door
de Opdrachtgever in aanwezigheid van Aannemer en heeft tot doel te constateren of de Aannemer
aan zijn verplichtingen uit de aanneemovereenkomst heeft voldaan. De opneming geschiedt zo
spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 8 dagen na uitnodiging van Aannemer.
2. Na opneming dient Opdrachtgever binnen 8 dagen schriftelijk mee te delen of het werk al dan niet
is goedgekeurd met vermelding van de eventuele aanwezige kleine gebreken (zoals vermeld in lid 5)
of met vermelding van de gebreken die de reden voor onthouding van de goedkeuring zijn. Indien
het werk wordt goedgekeurd, wordt de dag van goedkeuring en oplevering aangemerkt de dag
waarop de desbetreffende mededeling aan Aannemer is verzonden.
3. Wordt niet binnen 8 dagen na opneming door Opdrachtgever een schriftelijke mededeling aan
Aannemer verzonden of het werk al dan niet is goedgekeurd, dan wordt het werk geacht op de 8ste
dag na opneming te zijn goedgekeurd.
4. De aannemer is verplicht de kleine gebreken (zoals bedoeld in lid 5) zo spoedig mogelijk te
herstellen na constatering bij opneming, uiterlijk binnen 30 dagen.
5. Kleine gebreken mogen geen reden tot onthouding van goedkeuring zijn van Opdrachtgever, mits
de gebreken een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
6. Geschiedt de opneming niet binnen 8 dagen na verzoek Aannemer, dan kan Aannemer zoal
schriftelijk als mondeling een nieuw verzoek aanvragen bij Opdrachtgever tot opneming van het werk
binnen 8 dagen. Voldoet Opdrachtgever niet aan dit verzoek, dan wordt het werk geacht op de 8ste
dag na eerste verzoek tot opneming geacht te zijn goedgekeurd. Voldoet Opdrachtgever wel aan dit
verzoek, dan vinden het 2e en 3e lid overeenkomstge toepassing.
7. Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in gebruik wordt genomen.
De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte daarvan, geldt als de dag van goedkeuring
van het werk of van het betreffende gedeelte.
Artikel 8 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging overeenkomst
1. Aannemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst met
directe ingang te ontbinden, indien: - de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst ook
na ter zake te zijn aangemaand (schriftelijk of mondeling) niet, niet volledig of niet tijdig nakomt; - na
het sluiten van de overeenkomst Aannemer ter kennis is gekomen van omstandigheden die goede
grond geven de verwachting dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen; - de
Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de
voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
- indien door vertraging aan de zijde van Opdrachtgever niet langer van Aannemer kan worden
verlangd dat Aannemer de overeenkomst tegen de oorspronkelijke overeengekomen condities kan
nakomen; - indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet
van Aannemer kan worden verlangd.
2. Indien ontbinding van de overeenkomst aan Opdrachtgever toerekenbaar is, heeft Aannemer
recht op vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, die daardoor direct of indirect
ontstaan.
3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Aannemer op Opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar
. 4. Indien Aannemer op grond van dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is Aannemer
niet verplicht tot vergoeding van schade en kosten die daardoor zijn ontstaan voor Opdrachtgever.
5. In geval van liquidatie, (aanvraag van) surseance van betaling, faillissement of beslaglegging ten
laste van Opdrachtgever, is Aannemer vrij om overeenkomst terstond en met directe ingang op te
zeggen of de overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting vanuit Aannemer. De
vorderingen van Aannemer op Opdrachtgever worden in dit geval onmiddellijk opeisbaar
. 6. Indien Opdrachtgever een geplaatste order annuleert of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de
daarvoor gemaakte kosten aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 9 Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt
begrepen, alle van buitenkomende zaken, voorzien of niet voorzien, waarop Aannemer geen invloed
kan uitoefenen, of waardoor Aannemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Aannemer
heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die verdere nakoming
van de overeenkomst verhindert, zich voordoet nadat Aannemer zijn verbintenis had moeten
nakomen.
2. Aannemer kan de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten voor de periode dat de
overmacht zich voordoet.
3. Indien Aannemer een gedeelte van de verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels is nagekomen
bij het intreden van de overmacht, is Aannemer gerechtigd de reeds nagekomen verplichting apart te
factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake is van een
afzonderlijke overeenkomst.
4. Bij het voordoen van overmacht (zoals bedoeld in lid 1) zal Aannemer niet gehouden kunnen
worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of indirect gevolg van de overmacht.
Artikel 10 Betaling en incassokosten
1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Aannemer aan te
geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Aannemer is
aangegeven. Aannemer is gerechtigd om periodiek te factureren.
2. Indien Opdrachtgever niet tijdig betaalt, is Aannemer gerechtigd tot invordering van het
verschuldigde over te gaan, mits Aannemer Opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand om alsnog
binnen 7 dagen te betalen en die betaling is uitgebleven.
3. Indien Opdrachtgever een termijn niet tijdig betaalt, is Aannemer gerechtigd het werk stil te
leggen tot het moment waarop de verschuldigde termijn is voldaan, mits hij Opdrachtgever
schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die betaling is
achtergebleven.
4. Indien gedurende het op grond van het vorige lid stilliggen van het werk schade aan het werk
ontstaat, komt deze niet voor rekening van Aannemer.
5. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, dan is Opdrachtgever
van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd, gelijk aan de wettelijke
handelsrente. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf datum verstrijken van
de betalingstermijn tot het moment van voldoening van het volledige verschuldigde bedrag.
6. Indien Opdrachtgever in verzuim blijft in de nakoming van zijn verplichting tot betalen van de
factuur, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening van de factuur voor rekening van
Opdrachtgever. De eventueel gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op
Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever (bij niet-consumenten) is over de verschuldigde
incassokosten eveneens rente verschuldigd. De Opdrachtgever (voor consumenten) wordt voor de
verschuldigde incassokosten verwezen naar Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door Aannemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken (inclusief geleverde meer-
/ minderwerk) blijven eigendom van Aannemer totdat Opdrachtgever de verplichtingen uit de met
de Aannemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
2. Door Aannemer geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet
worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet
bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere
wijze te bezwaren.
3. De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag
worden om de eigendomsrechten van Aannemer veilig te stellen.
4. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten
daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om Aannemer daarvan
onmiddellijk op de hoogte te stellen.
5. Voor het geval Aannemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de
Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Aannemer en
door Aannemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van
Aannemer zich bevinden en die zaken terug te nemen.
Artikel 12 Garanties, onderzoek en reclames
1. De door Aannemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op
het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zijn bij normaal gebruik
in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing op zaken die
bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij gebruik buiten Nederland dient de
Opdrachtgever zelf te verifiëren of het gebruik daarvan geschikt is voor het gebruik aldaar en of deze
voldoen aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Aannemer kan in dat geval andere
garantie- en overige voorwaarden stellen ter zake van de te leveren zaken of uit te voeren
werkzaamheden.
2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie zal minimaal geldig zijn voor de overeengekomen
garantietermijn van 6 maanden of, bij gebreke daarvan, de in de branche gebruikelijke
garantietermijn. Indien de door Aannemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde
werk geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, door de producent van de zaak ervoor wordt
verstrekt. Aannemer draagt er zorg voor dat door derden verstrekte garanties in overeenstemming
zijn met hetgeen gebruikelijk is in de branche. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten
voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan de
Opdrachtgever in rekening gebracht worden.
3. Alle vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of
voortvloeit uit onoordeelkundig, of oneigenlijk gebruik daarvan of onjuiste opslag of onderhoud
daaraan door de Opdrachtgever en/of door derden wanneer, zonder toestemming van Aannemer, de
Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht danwel hebben getracht aan
te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of
indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever
komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van
bijzondere omstandigheden waar Aannemer geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen
weeromstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen)
etc.
4. De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment
dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden
zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/ of kwantiteit van
het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen
dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele gebreken dienen binnen 2 maanden na ontdekking
schriftelijk aan de Aannemer te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke
omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Aannemer in staat is adequaat te reageren. De
Opdrachtgever dient Aannemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
5. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De
Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde
zaken, tenzij daaraan geen zelfstandige waarde toekomt
. 6. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen recht
meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling, tenzij uit de aard van de zaak of de overige
omstandigheden van het geval een langere termijn voortvloeit met een maximum termijn van 5 jaar
na oplevering van het werk c.q. na ontvangst van het geleverde.
7. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal
Aannemer de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan danwel, indien
retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door
de Opdrachtgever, ter keuze van Aannemer, vervangen of zorg dragen voor herstel daarvan danwel
vervangende vergoeding daarvoor aan de Opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging is de
Opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan Aannemer te retourneren en de eigendom
daarover aan Aannemer te verschaffen, tenzij Aannemer anders aangeeft.
8. Indien komt vast te staan dat een klant ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan,
daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Aannemer daardoor gevallen, integraal
voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 13 Aansprakelijkheid
1. Indien Aannemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in
deze bepaling is geregeld.
2. Aannemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Aannemer is
uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
3. Aannemer is niet aansprakelijk voor werkzaamheden van voorgeschreven of door Opdrachtgever
bepaalde onderaannemers en Aannemer is evenmin aansprakelijk voor voorgeschreven of door
Opdrachtgever bepaalde leveranciers en producten.
4. Aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend
verstaan: - de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor
zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; - de eventuele
redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Aannemer aan de overeenkomst te laten
beantwoorden, voor zoveel deze aan Aannemer toegerekend kunnen worden; - redelijke kosten,
gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze
kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemeen voorwaarden.
5. Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs- of andersoortige stagnatie.
6. Indien Aannemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van
Aannemer beperkt tot maximaal driemaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte
van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
7. De aansprakelijkheid van Aannemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering
van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
8. De in dit geval opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te
wijten is aan opzet of grove schuld aan Aannemer.
9. Na het verstrijken van de onderhoudstermijn (30 dagen na oplevering) is de Aannemer niet meer
aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behoudens indien het werk of enig onderdeel
daarvan door schuld van de aannemer, zijn leverancier, zijn onderaannemer of zijn personeel een
gebrek bevat dat door de Opdrachtgever redelijkerwijs niet eerder onderkend had kunnen worden
en de Aannemer van dat gebrek binnen redelijke termijn na ontdekking mededeling is gedaan.
Artikel 14 Verjaringstermijn
1. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen
en verweren jegens Aannemer en de door Aannemer bij de uitvoering van een overeenkomst
betrokken derden, één jaar
2. Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en verweren die zijn gegrond op
feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst zou
beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren verjaren door verloop van twee jaar nadat de
Opdrachtgever Aannemer van zodanige non-conformiteit in kennis heeft gesteld.
Artikel 15 Risico-overgang
1. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de Opdrachtgever over op het
moment waarop zaken in de macht van de Opdrachtgever worden gebracht.
Artikel 16 Vrijwaring
1. De Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met
de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan
Aannemer toerekenbaar is.
2. Indien Aannemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de
Opdrachtgever gehouden Aannemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld als hetgeen
te doen dat hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in
het nemen van adequate maatregelen, dan is Aannemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf
daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Aannemer en derden daardoor
ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Aannemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt
gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De
toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Indien niet anders dwingendrechtelijk
bepaald is, is de rechter van de woonplaats van Aannemer aangewezen om van een dergelijk geschil
kennis te nemen.